Zgodnie z ustawą o systemie oświaty jednostka samorządu terytorialnego jaką jest Gmina Mielec zobowiązana jest zapewnić dzieciom ze swojego terenu realizację obowiązku szkolnego w szkole podstawowej i gimnazjum. Obowiązek ten na terenie Gminy realizowany jest w 9 szkołach podstawowych i 2 gimnazjach. Liczba szkół podstawowych nie ulegała zmianom od kilkudziesięciu lat. W 1999 r. w związku z reformą oświaty utworzone zostały 2 gimnazja, które optymalnie zapewniają realizację zadań edukacyjnych. Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacyjnym najmłodszych zwiększono liczbę miejsc w przedszkolach z 75 w 2007 r. do 225 w 2010 r. W okresie kiedy przeprowadzana była reforma szkolnictwa tj. w latach 1999-2000 Gmina nie zlikwidowała żadnej z istniejących szkół mimo, że utrzymanie placówek w tym okresie było już dużym wyzwaniem finansowym. W chwili obecnej po dokonaniu analizy finansowej budżetu gminy nie jesteśmy w stanie utrzymywać tak dużej liczby placówek.
Liczba uczniów w Szkole Podstawowej w Rydzowie w latach 2000-2011
Lata | Liczba dzieci w szkole razem z oddziałem "0" | Oddział "0" |
2000 | 86 | 13 |
2001 | 91 | 23 |
2002 | 97 | 13 |
2003 | 96 | 9 |
2004 | 93 | 7 |
2005 | 88 | 8 |
2006 | 87 | 14 |
2007 | 78 | 9 |
2008 | 62 | 11 |
2009 | 58 | 8 |
2010 | 61 | 12 |
2011 | 63 | 15 |
Fakt urodzenia dziecka w obwodzie nie świadczy o tym, że dzieci te podejmują naukę w tej szkole między innymi ze względu na trwającą migrację młodych małżeństw. W Rydzowie spadła liczba mieszkańców: w 2010 r. - 369, a w 2011 r. - 362 osób.
Likwidacja szkoły nie spowoduje uszczerbku na poziomie nauczania dzieci wręcz przeciwnie można liczyć na podniesienie ich poziomu nauczania, ponieważ Szkoła Podstawowa w Książnicach do której planowane jest przeniesienie dzieci zapewnia wysoki poziom nauczania potwierdzony wysokimi wynikami sprawdzianów.
Uczniom z obwodu szkolnego likwidowanej szkoły zapewniony zostanie bezpłatny dowóz z opieką oraz bardzo dobre warunki lokalowe w nowej szkole. Przyjęcie uczniów z obwodu likwidowanej szkoły nie spowoduje zwiększenia liczby oddziałów w szkole przyjmującej.Kadra nauczycielska likwidowanej szkoły (10,77 etatów) będzie miała prawo w pierwszej kolejności do zatrudnienia w szkole przyjmującej uczniów lub w innych szkołach na terenie gminy o ile będą możliwości kadrowe. Szczegółowa analiza stanu zatrudnienia jest możliwa dopiero w okresie tzw. „ ruchu kadrowego" tj. w okresie miesiąca kwiecień, maj 2012. Należy zauważyć, że starania organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego będą szły w kierunku optymalizacji i złagodzenia skutków likwidacji szkoły tak w stosunku do uczniów jak i nauczycieli.
Na tym tak ważnym etapie podejmowane działania będą konsultowane ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego.Od wielu lat wzrastają koszty utrzymania oświaty, przybywa również zadań, które nie są finansowane przez Budżet Państwa. Rodzi to stały wzrost nakładów z dochodów własnych gminy. Tendencja ta powoduje niebezpieczne dla finansów gminy zbliżanie się wydatków bieżących (głównie są to wydatki oświatowe) do dochodów bieżących. Konieczne, zatem jest podjecie już teraz działań, które pozwolą zachować dotychczasową jakość nauczania przy racjonalizacji kosztów. Zaniechanie tych działań prowadzić będzie do utraty przez gminę zdolności finansowania wydatków bieżących, co wiązać się będzie z oszczędnościami w oświacie poprzez łączenie klas, outsourcing dożywiania i sprzątania szkół, oraz drastycznego ograniczenia usług publicznych typu dopłaty do cen ścieków, dotacji dla transportu zbiorowego i kultury.
Odkładanie w czasie decyzji o likwidacji spowoduje, że Gmina utraci finansową możliwość jakichkolwiek działań osłonowych, a zatem likwidacja placówki w następnych latach może się okazać działaniem wyłącznie ukierunkowanym na oszczędności.Likwidacja Szkoły Podstawowej w Rydzowie wiąże się z koniecznością dostosowania sieci szkół w Gminie Mielec do realnych potrzeb wynikających z zachodzących zmian demograficznych oraz związanych z tym racjonalizowaniem kosztów ponoszonych na realizację zadań oświatowych. Jednocześnie proces likwidacyjny nie koniecznie może spowodować zniknięcie szkoły w miejscowości ale daje możliwość rozwinięcia inicjatywy społecznej w postaci utworzenia placówki niepublicznej. Placówka niepubliczna może przejąć od Gminy i kontynuować realizację programu finansowanego z POKL pod nazwą „ Szansa na lepsze jutro- program rozwoju Szkoły Podstawowej w Rydzowie", który jest w chwili obecnej realizowany w szkole.
Zmiana ta przyczyni się do poprawy efektywność szkolnictwa w Gminie Mielec.UZASADNIENIE w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Złotnikach
Po dokonaniu porównania kosztów funkcjonowania szkół i wysokości dopłat do każdej z nich oraz uwzględnieniu, w których placówkach możliwe jest wdrożenie wewnętrznej racjonalizacji funkcjonowania placówek należy stwierdzić ,że szkoła w Złotnikach należy do jednej z najdroższych w Gminie Mielec.
Liczba dzieci urodzonych w Złotnikach w latach 2006-2011
Lata | Liczba dzieci |
2006 | 14 |
2007 | 9 |
2008 | 13 |
2009 | 8 |
2010 | 6 |
2011 | 13 |
Na przestrzeni 10 lat liczba dzieci w szkole zmniejszyła się ponad 47 %
Liczba uczniów w Szkole Podstawowej w Złotnikach w latach 2000-2011
Lata | Liczba dzieci w szkole razem z oddziałem "0" | Oddział "0M |
2000 | 93 | 18 |
2001 | 87 | 6 |
2002 | 82 | 12 |
2003 | 78 | 10 |
2004 | 72 | 7 |
2005 | 84 | 7 |
2006 | 65 | 12 |
2007 | 53 | 11 |
2008 | 55 | 10 |
2009 | 57 | 11 |
2010 | 52 | 10 |
2011 | 50 | 9 |
Fakt urodzenia dziecka w obwodzie nie świadczy o tym, że dzieci te podejmują naukę w tej szkole między innymi ze względu na trwającą migrację młodych małżeństw.
Dodatkowo sytuację pogarsza specyficzne usytuowanie miejscowości Złotniki, która znajduje się na obrzeżach Miasta Mielca, co powoduje odchodzenie dzieci do Szkoły Podstawowej Nr 1 w Mielcu do której dzieci mieszkające na początku miejscowości mają niecałe 2 kilometry odległości. Dzieci mieszkające z kolei na końcu wsi są zapisywane do Szkoły Podstawowej w Chorzelowie, w tym przypadku decyduje bardziej tradycja i przyzwyczajenie mieszkańców.
Likwidacja szkoły nie spowoduje uszczerbku na poziomie nauczania dzieci wręcz przeciwnie można liczyć na podniesienie ich poziomu nauczania, ponieważ Szkoła Podstawowa w Chrząstowie do której planowane jest przeniesienie dzieci zapewnia wysoki poziom nauczania potwierdzony wysokimi wynikami (8,9 stanin) sprawdzianów.Uczniom z obwodu szkolnego likwidowanej szkoły zapewniony zostanie bezpłatny dowóz z opieką oraz bardzo dobre warunki lokalowe w nowej szkole. Przyjęcie uczniów z obwodu likwidowanej szkoły nie spowoduje zwiększenia liczby oddziałów w szkole przyjmującej.
Kadra nauczycielska likwidowanej szkoły (10,45 etatów) będzie miała prawo w pierwszej kolejności do zatrudnienia w szkole przyjmującej uczniów lub w innych szkołach na terenie gminy o ile będą możliwości kadrowe. Szczegółowa analiza stanu zatrudnienia jest możliwa dopiero w okresie tzw.„ ruchu kadrowego" tj. w okresie miesiąca kwiecień, maj 2012. Należy zauważyć, że starania organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego będą szły w kierunku optymalizacji i złagodzenia skutków likwidacji szkoły tak w stosunku do uczniów jak i nauczycieli.Na tym tak ważnym etapie podejmowane działania będą konsultowane ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego.
Od wielu lat wzrastają koszty utrzymania oświaty, przybywa również zadań, które nie są finansowane przez Budżet Państwa. Rodzi to stały wzrost nakładów z dochodów własnych gminy. Tendencja ta powoduje niebezpieczne dla finansów gminy zbliżanie się wydatków bieżących (głównie są to wydatki oświatowe) do dochodów bieżących. Konieczne, zatem jest podjecie już teraz działań, które pozwolą zachować dotychczasową jakość nauczania przy racjonalizacji kosztów. Zaniechanie tych działań prowadzić będzie do utraty przez gminę zdolności finansowania wydatków bieżących, co wiązać się będzie z oszczędnościami w oświacie poprzez łączenie klas, outsourcing dożywiania i sprzątania szkół, oraz drastycznego ograniczenia usług publicznych typu dopłaty do cen ścieków, dotacji dla transportu zbiorowego i kultury.
Odkładanie w czasie spowoduje, że Gmina utraci finansową możliwość jakichkolwiek działań osłonowych, a zatem likwidacja placówki w następnych latach może się okazać działaniem wyłącznie ukierunkowanym na oszczędności.Likwidacja Szkoły Podstawowej w Złotnikach wiąże się z koniecznością dostosowania sieci szkół w Gminie Mielec do realnych potrzeb wynikających z zachodzących zmian demograficznych oraz związanych z tym racjonalizowaniem kosztów ponoszonych na realizację zadań oświatowych.
Jednocześnie proces likwidacyjny nie koniecznie może spowodować zniknięcie szkoły w miejscowości ale daje możliwość rozwinięcia inicjatywy społecznej w postaci utworzenia placówki niepublicznej.Zmiana ta przyczyni się do poprawy efektywności szkolnictwa w Gminie Mielec
źródło: wolamielecka.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zanim napiszesz przeczytaj regulamin
Komentarze są moderowane