Blog do wynajęcia Blog do wynajęcia Blog do wynajęcia kontakt

Stan linii brzegowej rz.Wisłoka i jakość wałów

12 stycznia radni Jan Kołodziej i Mariusz Kawalec zwrócili się do Wójta gminy Mielec z prośbą o wyjaśnienie sprawy budowy walów, która nas zainteresowała, a niepokoi mieszkańców Woli Mieleckiej.
Dlaczego wał po stronie Woli Mieleckiej jest zdecydowanie węższy od wału po stronie miasta?
Czy wał po stronie Woli Mieleckiej zostanie również wzmocniony (zalany betonem), tak jak jest wzmacniany wał od strony miasta?
Czy poprawiona zostanie linia brzegowa od strony Woli Mieleckiej, która jest w fatalnym naszym zdaniem stanie?
Czy poprawiona zostanie skarpa na której posadowiony jest most, a która została mocno podmyta podczas ostatniej powodzi?

W odpowiedzi otrzymali pismo od p. Kazimierza Gacka w którym Wójt poinformował, że "sprawy technicznego wykonania wałów i wątpliwości związane ze stanem linii brzegowej i skarpy rzeki Wisłoki, należą do Podkarpackiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Rzeszowie oraz do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie" i sprawę przekazuje tej instytucji.
Poinformował też że "Z uwagi na częste występowanie powodzi w naszym terenie, które stanowi zagrożenie dla życia i mienia jako gospodarz gminy w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców wielokrotnie monitowałem o przyspieszenie budowy zabezpieczeń przeciwpowodziowych; wałów, śluz, regulacji potoków niezmiernie ważnych nie tylko dla mieszkańców Woli Mieleckiej ale także dla mieszkańców Podleszan, Książnic i Rzędzianowic.

Podkarpacki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych odpowiedział:

"Trwające obecnie na lewym brzegu Wisłoki prace polegają na rozbudowie i przeciwfiltracyjnym zabezpieczeniu lewego wału w km 15+200-15+930 oraz budowie nowego odcinka tego obwałowania km 15+930 - 17+900 i stanowią część projektu „Poprawa ochrony przeciwpowodziowej miasta i gminy Mielec poprzez budowę i przebudowę watów Wisłoki" finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Trasa wału została zaprojektowana z dostosowaniem do odcinków już istniejących, a także z uwzględnieniem istniejących zabudowań i infrastruktury technicznej... Zaprojektowane wały (zarówno ich rozstawa, jak i wysokość) spełniają warunki bezpieczeństwa, gdyż lewostronne obwałowanie Wisłoki po wybudowaniu będzie wyższe o niemal 1 metr od poziomu wody Q1%, tj. pojawiającej się raz na sto lat.
Badania geologiczne wykonane na etapie opracowania dokumentacji projektowej wykazały, że konieczność wykonania przesłony przeciwfiltracyjnej z zawiesiny samotwardniejącej istnieje tylko w km 15+200-15+930, natomiast nowo wybudowany korpus wału w km 15+930 - 17+900 nie wybędzie wymagał dodatkowego uszczelnienia
przeciwfiltracyjnego, gdyż podłoże na tym odcinku zbudowane jest ze słabo przepuszczalnych gruntów.
Jednym z elementów wykonywanych obecnie robót jest ubezpieczenie lewego brzegu Wisłoki w km 16+448 do 16+742, gdyż na tym odcinku silna erozja brzegowa mogła w przyszłości zagrozić stabilności obwałowania. Ponadto na zlecenie PZMiUW został opracowany projekt zabezpieczenia kolejnego odcinak brzegu Wisłoki - w km od 18+700 do 19+480, dla którego obecnie przygotowywane są materiały na pozwolenie wodno prawne. Wykonanie robót na tym odcinku nastąpi po uzyskaniu w/w pozwolenia i dokonaniu stosownego zgłoszenia robót.
Natomiast ubezpieczenie brzegów rzeki pod mostem leży w gestii jego właściciela, tj. Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie.
Budowa i modernizacja lewostronnego wału Wisłoki przewidziana jest do zakończenia w pierwszej kolejności, gdyż nastąpi jeszcze w roku bieżącym, tj. przez zakończeniem prac na zadaniach Wisłoka I i Wisłoka II - związanych z budową i przeciwfiltracyjnym zabezpieczeniem prawostronnego obwałowania rzeki.


odpowiedź Wójta
odpowiedź PZMiUW




źródło: wolamielecka.info

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zanim napiszesz przeczytaj regulamin

Komentarze są moderowane



Rozkłady jazdy komunikacji prywatnej BUS.....Sprawdź szczegóły..........