Kretyn, idiotka, głupek. Takie słowa każdego roku słyszy połowa dzieci i nastolatków*. Słowa wybrzmiewają, a w umysłach i sercach dzieci zostają one na zawsze i kształtują ich przyszłe życie. „Słowa ranią na całe życie” – pod tym hasłem 17 kwietnia ruszyła pierwsza ogólnopolska kampania przeciwko przemocy werbalnej wobec dzieci. Organizatorami akcji są Fundacja Dzieci Niczyje i Agencja Reklamowa Publicis.
Krzyk,
kpiny i wyzwiska to najbardziej rozpowszechniona forma krzywdzenia
najmłodszych, prawie zawsze towarzysząca innym rodzajom przemocy.
Raniące słowa to codzienność wielu młodych ludzi – niezależnie od
statusu materialnego czy społecznego. Dotyczą dzieci wychowujących się w
atmosferze braku szacunku do drugiego człowieka, które na co dzień
słyszą krzyki i wulgaryzmy. Doświadczenie to nie omija również dzieci z
rodzin, w których słowa dobierane są starannie i trafnie. Konsekwencje
takiego traktowania są równie poważne w obu przypadkach.
– Z
czasem ten „kretyn” wrasta jak pasożyt, dolegliwy, nieusuwalny, rośnie
wraz z dzieckiem, a czasem wydaje się większy od swojego nosiciela – mówi Jolanta Zmarzlik, terapeutka z Fundacji Dzieci Niczyje. – Przemoc
emocjonalna może zrujnować psychikę dziecka na całe życie, może być
przyczyną samobójstw, chorób psychosomatycznych, uzależnień, trudności w
budowaniu relacji partnerskich i osiąganiu satysfakcji zawodowej – dodaje Zmarzlik.
Kampania
„Słowa ranią na całe życie” to pierwsza akcja zwracająca uwagę na
problem przemocy werbalnej wobec dzieci. Problem, który paradoksalnie
spotyka się z dużą społeczną akceptacją i jest niemal wpisany w
standardy wychowania człowieka. Zachowania i słowa krzywdzące
najmłodszych rzadko otwarcie nazywane są przemocą, mimo, że często
towarzyszą dziecku przez wiele lat. Wg badań FDN poniżenia ze strony
dorosłych doświadczyło (tylko w roku poprzedzającym badanie) aż 52%
nastolatków. – Poczucie poniżenia prawie zawsze jest konsekwencją
tego, że młodzi ludzie słyszą krzywdzące, upokarzające słowa. Te
usłyszane do najbliższych ranią najsilniej – mówi dr Monika Sajkowska, dyrektor Fundacji Dzieci Niczyje.
Organizatorem
kampanii jest Fundacja Dzieci Niczyje we współpracy z organizacjami
zrzeszonymi w Krajowym Partnerstwie na rzecz Ochrony Dzieci przed
przemocą. Kampania medialna potrwa do końca maja br.
Zobacz więcej informacji o konsekwencjach przemocy werbalnej wobec dzieci
>> Przyłącz się>>
Pobierz materiały kampanii:
- ulotka (pobierz plik pdf, 2 MB)
- plakat (pobierz plik pdf, 1,6 MB)
- spot radiowy (posłuchaj >>)
- scenariusz zajęć dla rodziców nt. przemocy werbalnej (pobierz, pdf - 267 KB)
- gadżet kampanii – gumka do ścierania (zobacz)
Dołącz do akcji na portalu Facebook!
A w Mielcu...cisza. Chyba nikt przemocy nie stosuje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zanim napiszesz przeczytaj regulamin
Komentarze są moderowane