Po
zapoznaniu z otrzymaną „Koncepcją czterech wariantów budowy drogi
poprawiającej warunki dojazdu do obszarów przemysłowych Mielca z
kierunku południowo-zachodniego, wraz z budową mostu poprzez rzekę
Wisłokę" na wstępie składam podziękowania dla Starosty Powiatu
Mieleckiego za szeroki zakres konsultacji społecznych, otwartość w
dyskusji i mediacyjne podejście do rozwiązania jakże trudnych problemów
społecznych wywołanych przez planowaną inwestycję drogową.
Położenie
Gminy Mielec decyduje o tym, że wszelkie rozwiązania komunikacyjne
związane z wyprowadzeniem ruchu z obszarów przemysłowych w kierunku
południowo-zachodnim (w stronę Tarnowa) przebiegają przez miejscowości
Gminy Mielec. Podmiejski charakter tych miejscowości ukształtował ich
gęstą zabudowę mieszkaniową, wyposażył w znaczną ilość infrastruktury
technicznej, a nade wszystko nadał wysoką wartość gruntom szczególnie w
Chorzelowie, Złotnikach, jak i w Woli Mieleckiej i Rzędzianowicach.
Nieco inaczej kształtuje się sytuacja w Książnicach.
Mając na uwadze zastrzeżenia składane przez mieszkańców ponownie przypominam o najistotniejszych z nich;
1. Wnoszę o
zachowanie dotychczasowego szerokiego zakresu konsultacji społecznych
na etapie projektowania inwestycji w celu wyjaśnienia mieszkańcom
przyjętych rozwiązań i oceny fachowej problemów zgłaszanych przez nich.
2. Proszę o
uwzględnienie rozwiązań dla pieszych i dla rowerzystów, którzy również
będą użytkownikami projektowanego mostu i obwodnicy (należy dla nich
zrobić dogodne chodniki/ścieżki na moście i zjazdy z mostu oraz dalsze
ścieżki rowerowe w kierunku obszarów przemysłowych), jak również dla
tych pieszych i rowerzystów, którzy będą przejeżdżali na skrzyżowaniach
poprzez obwodnicę.
3. Proszę o ujęcie w projekcie oświetlenia obwodnicy i wykonanie go wraz z obwodnicą.
4. W
trakcie dalszych prac należy uwzględnić uwagi zgłaszane przez
mieszkańców dotyczące systemu odwodnienia gruntów, tak by stosunki wodne
w wyniku budowy obwodnicy nie uległy pogorszeniu, jak również uwagi
dotyczące zapewnienia dojazdów do nieruchomości odpowiedniej jakości
drogami serwisowymi. Również drogami serwisowymi należy skomunikować
dotychczasowe drogi gminne, które przecinać będzie obwodnica. Zasadnym
jest poszerzenie pasa drogowego ponieważ obecnie proponowana jego
szerokość wydaje się niewystarczająca dla prowadzenia dróg serwisowych.
5. Należy
również przypomnieć uwagi mieszkańców dotyczące obszaru oddziaływania
inwestycji i konieczności zastosowania technologii i wykonania
odpowiednich zabezpieczeń przeciwko uciążliwościom, w szczególności
nadmiernym drganiom i hałasowi, a w przypadku, kiedy tego
oddziaływania nie da się obiektywnie zlikwidować to o należyte
zrekompensowanie negatywnych skutków sąsiedztwa mieszkańcom. W tym
zakresie mieści się również zgłaszane przez mieszkańców obniżenie
wartości nieruchomości sąsiednich.
6. Proszę o zaprojektowanie we wskazanych miejscach zjazdów i peronów dla przystanków autobusowych.
Powyższe postulaty dotyczą każdego z wariantów, niezależnie który z nich zostanie przyjęty do realizacji
Mając na
uwadze obecny kształt i plany rozwojowe Gminy Mielec, przedkładam
następujące postulaty i wnioski do otrzymanej koncepcji;
1. W
przypadku wyboru wariantów I-III oraz wariantu IVA zwracam się
o zaprojektowanie przebiegu obwodnicy wg przyjętych
uzgodnień to jest w bezpośrednio w pobliżu
przygotowywanego obszaru przemysłowego Gminy Mielec w Woli Mieleckiej.
2. W
przypadku wyboru wariantu I zwracam się o przyjęcie trasy w podwariancie
IA, który został wykonany z uwzględnieniem opinii mieszkańców
Rzędzianowic i Złotnik tj bardziej na północ niż wcześniejszy wariant I.
3. W
ocenie Wójta Gminy Mielec wariant IA w najlepszym stopniu spełnia
oczekiwania w zakresie przeniesienia ruchu tranzytowego poza miasto i
zarazem pozwala przejąć cześć ruchu tzw. wewnętrznego pomiędzy obszarem
przemysłowym Mielca oraz okolicznymi miejscowościami.
4. W
przypadku wystąpienia protestów społecznych lub przewidywania problemów
finansowych o istotnym znaczeniu dla realizacji wariantu IA do
przyjęcia dla Gminy Mielec jest wariant IVA (gorszym jest wariant IV).
Wariant ten pozwala najtaniej wybudować most i obwodnicę Mielca, a zatem
może być przy ograniczeniach finansowych jedynym realnie dostępnym
rozwiązaniem. Zaletą tego wariantu jest ulokowanie obwodnicy
przeważająco na gruntach o słabej jakości, poza większymi skupiskami
ludności.
5. Wybór
wariantu innego niż IV lub IVa powoduje powstanie kolejnego mostu na
Wisłoce na północ od obecnego mostu w Woli Mieleckiej (most w
Gawłuszowicach, przygotowany do realizacji most w okolicach Kliszowa w
ciągu drogi z Połańca do Tuszowa). Mosty te mogą być wykorzystane dla
ruchu tranzytowego przy poprawie drogi wojewódzkiej Jaślany –Szczucin.
6.
Planowane przedsięwzięcie jest możliwe do finansowania i realizacji w
perspektywie kilku, kilkunastu lat. Tymczasem ruch pojazdów będzie
narastał i Miasto Mielec jak i Powiat Mielecki potrzebują pilnego
rozwiązania, które doraźnie poprawi przede wszystkim bezpieczeństwo i
płynność transportu (np. w przypadku wypadku na moście na Tarnów). Takim
rozwiązaniem jest modernizacja kładki Mielec-Podleszany. Gmina Mielec
nie posiada środków na takie przedsięwzięcie. Poczynione rozeznanie
pozwala przyjąć, że zgromadzenie środków ok. 7-8 mln pozwoli na
modernizacje kładki i dostosowanie jej do ruchu pojazdów osobowych i
dostawczych. Gmina Mielec przystosowała do tego drogę, która pozwoli
przejąć ruch pojazdów z części gmin Przecław, Wadowice Górne i
Radomyśl Wielki oraz Mielec i skierować go na proponowany most.
Obliczenia i pomiary dla wariantów IV i IVA potwierdzają słuszność i
celowość powstania przeprawy mostowej na południe od obecnego mostu w
Woli Mieleckiej. Wobec powyższego zwracam się z prośbą do władz miasta,
powiatu oraz ościennych gmin o podjęcie rozmów w tej sprawie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zanim napiszesz przeczytaj regulamin
Komentarze są moderowane