Blog do wynajęcia Blog do wynajęcia Blog do wynajęcia kontakt

W sprawie koncepcji obwodnicy i dodatkowego mostu na Wisłoce - opinia wójta Gminy Mielec

Po zapoznaniu z otrzymaną „Koncepcją czterech wariantów budowy drogi poprawiającej warunki dojazdu do obszarów przemysłowych Mielca z kierunku południowo-zachodniego, wraz z budową mostu poprzez rzekę Wisłokę" na wstępie składam podziękowania dla Starosty Powiatu Mieleckiego za szeroki zakres konsultacji społecznych, otwartość w dyskusji i mediacyjne podejście do rozwiązania jakże trudnych problemów społecznych wywołanych przez planowaną inwestycję drogową.  
 
Położenie Gminy Mielec decyduje o tym, że wszelkie rozwiązania komunikacyjne związane z wyprowadzeniem ruchu z obszarów przemysłowych w kierunku południowo-zachodnim (w stronę Tarnowa) przebiegają przez miejscowości Gminy Mielec. Podmiejski charakter tych miejscowości ukształtował ich gęstą zabudowę mieszkaniową, wyposażył w znaczną ilość infrastruktury technicznej, a nade wszystko nadał wysoką wartość gruntom szczególnie w Chorzelowie, Złotnikach, jak i w Woli Mieleckiej i Rzędzianowicach.
Nieco inaczej kształtuje się sytuacja w Książnicach.
Mając na uwadze zastrzeżenia składane przez mieszkańców ponownie przypominam o najistotniejszych z nich;
1. Wnoszę o zachowanie dotychczasowego szerokiego zakresu konsultacji społecznych na etapie projektowania inwestycji w celu wyjaśnienia mieszkańcom przyjętych rozwiązań i oceny fachowej problemów zgłaszanych przez nich.
2. Proszę o uwzględnienie rozwiązań dla pieszych i dla rowerzystów, którzy również będą użytkownikami projektowanego mostu i obwodnicy (należy dla nich zrobić dogodne chodniki/ścieżki na moście i zjazdy z mostu oraz dalsze ścieżki rowerowe w kierunku obszarów przemysłowych), jak również dla tych pieszych i rowerzystów, którzy będą przejeżdżali na skrzyżowaniach poprzez obwodnicę.
3. Proszę o ujęcie w projekcie oświetlenia obwodnicy i wykonanie go wraz z obwodnicą.
4. W trakcie dalszych prac należy uwzględnić uwagi zgłaszane przez mieszkańców dotyczące systemu odwodnienia gruntów, tak by stosunki wodne w wyniku budowy obwodnicy nie uległy pogorszeniu, jak również uwagi dotyczące zapewnienia dojazdów do nieruchomości odpowiedniej jakości drogami serwisowymi. Również drogami serwisowymi należy skomunikować dotychczasowe drogi gminne, które przecinać będzie obwodnica. Zasadnym jest poszerzenie pasa drogowego ponieważ obecnie proponowana jego szerokość wydaje się niewystarczająca dla prowadzenia dróg serwisowych.
5. Należy również przypomnieć uwagi mieszkańców dotyczące obszaru oddziaływania inwestycji i konieczności zastosowania technologii i wykonania odpowiednich zabezpieczeń przeciwko uciążliwościom, w szczególności nadmiernym drganiom i hałasowi, a w przypadku, kiedy tego oddziaływania nie da się obiektywnie zlikwidować to o należyte zrekompensowanie negatywnych skutków sąsiedztwa mieszkańcom. W tym zakresie mieści się również zgłaszane przez mieszkańców obniżenie wartości nieruchomości sąsiednich.
6. Proszę o zaprojektowanie we wskazanych miejscach zjazdów i peronów dla przystanków autobusowych.
Powyższe postulaty dotyczą każdego z wariantów, niezależnie który z nich zostanie przyjęty do realizacji
Mając na uwadze obecny kształt i plany rozwojowe Gminy Mielec,  przedkładam następujące postulaty i wnioski do otrzymanej koncepcji;
1. W przypadku wyboru wariantów I-III oraz wariantu IVA zwracam się o zaprojektowanie przebiegu obwodnicy wg przyjętych uzgodnień to jest w bezpośrednio w pobliżu przygotowywanego obszaru przemysłowego Gminy Mielec w Woli Mieleckiej.
2. W przypadku wyboru wariantu I zwracam się o przyjęcie trasy w podwariancie IA, który został wykonany z uwzględnieniem opinii mieszkańców Rzędzianowic i Złotnik tj bardziej na północ niż wcześniejszy wariant I.
3. W ocenie Wójta Gminy Mielec wariant IA w najlepszym stopniu spełnia oczekiwania w zakresie przeniesienia ruchu tranzytowego poza miasto i zarazem pozwala przejąć cześć ruchu tzw. wewnętrznego pomiędzy obszarem przemysłowym Mielca oraz okolicznymi miejscowościami.
4. W przypadku wystąpienia protestów społecznych lub przewidywania problemów finansowych o istotnym znaczeniu dla realizacji wariantu IA  do przyjęcia dla Gminy Mielec jest wariant IVA (gorszym jest wariant IV). Wariant ten pozwala najtaniej wybudować most i obwodnicę Mielca, a zatem może być przy ograniczeniach finansowych jedynym realnie dostępnym rozwiązaniem. Zaletą tego wariantu jest ulokowanie obwodnicy przeważająco na gruntach o słabej jakości, poza większymi skupiskami ludności.
5. Wybór wariantu innego niż IV lub IVa powoduje powstanie kolejnego mostu na Wisłoce na północ od obecnego mostu w Woli Mieleckiej (most w Gawłuszowicach, przygotowany do realizacji most w okolicach Kliszowa w ciągu drogi z Połańca do Tuszowa). Mosty te mogą być wykorzystane dla ruchu tranzytowego przy poprawie drogi wojewódzkiej Jaślany –Szczucin.
6. Planowane przedsięwzięcie jest możliwe do finansowania i realizacji w perspektywie kilku, kilkunastu lat. Tymczasem ruch pojazdów będzie narastał i Miasto Mielec jak i Powiat Mielecki potrzebują pilnego rozwiązania, które doraźnie poprawi przede wszystkim bezpieczeństwo i płynność transportu (np. w przypadku wypadku na moście na Tarnów). Takim rozwiązaniem jest modernizacja kładki Mielec-Podleszany. Gmina Mielec nie posiada środków na takie przedsięwzięcie. Poczynione rozeznanie pozwala przyjąć, że zgromadzenie środków ok. 7-8 mln pozwoli na modernizacje kładki i dostosowanie jej do ruchu pojazdów osobowych i dostawczych. Gmina Mielec przystosowała do tego drogę, która pozwoli przejąć ruch pojazdów z części gmin Przecław, Wadowice Górne i Radomyśl Wielki oraz Mielec i skierować go na proponowany most. Obliczenia i pomiary dla wariantów IV i IVA potwierdzają słuszność i celowość powstania przeprawy mostowej na południe od obecnego mostu w Woli Mieleckiej. Wobec powyższego zwracam się z prośbą do władz miasta, powiatu oraz ościennych gmin o podjęcie rozmów w tej sprawie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zanim napiszesz przeczytaj regulamin

Komentarze są moderowane



Rozkłady jazdy komunikacji prywatnej BUS.....Sprawdź szczegóły..........