Trwa całoroczna akcja „WEŹ PARAGON”
organizowana przez Ministerstwo Finansów
Podstawowym celem przedsięwzięcia jest
informowanie podatników o korzyściach wynikających z egzekwowania prawa
do uzyskania paragonu potwierdzającego sprzedaż. Pracownicy urzędów
skarbowych będą zachęcać konsumentów do brania paragonów.
Każdy konsument powinien otrzymać
dokument potwierdzający dokonanie zakupu. Jeżeli sprzedawca posiada kasę
fiskalną będzie to paragon, będący wydrukiem z kasy
rejestrującej. Paragon zawiera informacje między innymi o cenie towaru,
danych sprzedawcy, o stawkach podatku VAT dla poszczególnych towarów.
Paragon powinien być wręczony klientowi bez jego dodatkowych starań.
Klienci powinni sami żądać paragonów, gdyż jest on dla nich ważny
z kilku powodów. Paragon ułatwia klientowi dochodzenie swoich praw
w przypadku, kiedy zakupiony towar lub usługa nie odpowiada jakości
deklarowanej przez producenta lub posiada wady. Umożliwia klientowi
rachunkową i rzeczową kontrolę poprawności rozliczenia transakcji.
Pomaga w prowadzeniu porównań cenowych w sieci handlowej. Paragon
sprzyja uczciwej konkurencji. Każdy sprzedawca wydając paragon,
jednocześnie rejestruje swoje obroty. Jeżeli klient nie chce paragonu,
sprzedawca może nie "nabić" transakcji na kasę, czyli praktycznie nie
rejestruje jej, a zatem skoro nie ma transakcji nie ma też
odprowadzanego podatku VAT. Biorąc paragon klienci mogą oczekiwań, że
zapłacony podatek powróci do nich w sposób pośredni, poprzez zadania
realizowane i finansowane przez Państwo. Jeżeli sprzedawca wyda paragon,
będzie musiał odprowadził należny podatek do budżetu państwa. Klient
może być w tej sytuacji pewien, że zapłacony przez niego, naliczony
w cenie podatek, uwidoczniony na paragonie, rzeczywiście trafi do
budżetu. Czyli żądając za każdym razem paragonu, konsumenci przyczyniają
się do zwiększenia wpływów do budżetu. To z kolei może skutkować
większymi nakładami np. na poprawę naszego bezpieczeństwa czy
szkolnictwo.
Biorąc paragon klienci przyczyniają się
do likwidacji "szarej strefy". Sprzedawcy nie mają możliwości w tej
sytuacji ukrywania swoich dochodów. W celu stworzenia równych warunków
konkurowania na rynku, konsumenci powinni żądać paragonu. Ważne, aby
o cenie towaru czy usługi decydowała operatywność sprzedawcy i uczciwa
konkurencja, a nie nierzetelność. Kasa fiskalna jest jednym z czynników
gwarantujących ochronę praw konsumenckich na rynku detalicznym. Tak więc
kasy fiskalne, to ogniwo łączące sferę zainteresować konsumenta,
sprzedawcy i budżetu państwa a skuteczność i sprawność tego systemu
w dużej mierze zależy od zachowań konsumenckich.
Wysokość mandatu za
niewydanie paragonu lub dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej wg stanu na dzień 01.01.2012r., zgodnie z art. 48 § 2 Kks wynosi:
-min. - 150,00 zł;
-max. - 3000,00 zł.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zanim napiszesz przeczytaj regulamin
Komentarze są moderowane