„Nie dokazuj, miły nie dokazuj…” tę parafrazę słów z piosenki Marka Grechuty dedykuję Senatorowi Ortylowi.
Manipulacja informacją!
Ustawa zwana potocznie refundacyjna, dotyczy refundacji cen leków. Weszła w życie 1 stycznia 2012 roku. Rodziła się długo. Wcześniej nic nie wyszło z prób jej zmiany - najpierw w 2005 roku za rządów SLD, a w 2007 roku gdy rządziło PiS .
Manipulacja informacją!
Ustawa zwana potocznie refundacyjna, dotyczy refundacji cen leków. Weszła w życie 1 stycznia 2012 roku. Rodziła się długo. Wcześniej nic nie wyszło z prób jej zmiany - najpierw w 2005 roku za rządów SLD, a w 2007 roku gdy rządziło PiS .
Nad projektem ustawy złożonym w Sejmie w październiku 2010 roku pracowano wiele miesięcy. Parlament przyjął ja w maju 2011 roku, następnie podpisał ją Prezydent. Wcześniej, nad projektem było wiele konsultacji i dyskusji w Sejmie i Senacie.
Ustawa określiła m.in.:
- wysokość środków na refundację leków – do wysokości 17 proc. środków zapłaconych składek do NFZ. To raczej rozsądny poziom. Im większe pieniądze na refundacje, tym mniej pieniędzy na leczenie w szpitalach, na rehabilitację na podstawową opiekę zdrowotną, stomatologię czy leczenie w sanatoriach;
- stworzenie zasadnego dzielenia ryzyka refundacji z dostawcą leku. Co oznacza obniżenie kosztów płatnika ( tzw. pay back – Art. 4 ustawy);
- ustalenie zasady odpłatności za leki ( Art. 14 ):
* leki bezpłatne ( leczenie nowotworu złośliwego, zaburzenia psychotycznego, upośledzenia umysłowego lub zaburzenia rozwojowego albo choroby zakaźnej o szczególnym zagrożeniu epidemiologicznym dla populacji albo leku stosowanego w ramach programu lekowego),
* leki refundowane objęte zakresem świadczeń gwarantowanych: zgodnie z ustawą uzyskują jedną z pięciu kategorii dostępności refundacyjnej:
1) dostępny w aptekach:
a) w całym zakresie zarejestrowanych wskazań i przeznaczeń,
b) we wskazaniu określonym stanem klinicznym;
2) dostępny w ramach programu lekowego;
3) dostępny jako lek stosowany w ramach chemioterapii:
a) w całym zakresie zarejestrowanych wskazań i przeznaczeń,
b) we wskazaniu określonym stanem klinicznym;
4) lek, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego stosowany w ramach udzielania świadczeń gwarantowanych, innych niż wymienione w pkt 1-3.
Proponowane kategorie zastąpią dotychczasowy podział wykazów leków refundowanych na wykaz leków podstawowych i uzupełniających oraz wykaz chorób przewlekłych i produktów stosowanych w tych chorobach, oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia wydawane na podstawie art. 31d ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w zakresie świadczeń gwarantowanych w ramach terapeutycznych programów zdrowotnych oraz chemioterapii stosowanej w leczeniu szpitalnym i ambulatoryjnej opiece specjalistycznej.
Dotychczasowe regulacje nie zawierały kryteriów przyporządkowujących leki do tych wykazów, nie zawierały kryteriów kwalifikowania chorób do wykazu chorób przewlekłych ani kwalifikowania leków jako stosowanych w tych chorobach. Stwierdzenie tej treści znalazło się w uzasadnionej opinii Komisji Europejskiej. Proponowany podział godzi koncepcje tzw. leku specjalistycznego stosowania i ważną dla środowiska medycznego zasadę swobody preskrypcji.
Zaopatrzenie w produkty refundowane następuje na podstawie recepty lekarskiej, z wyjątkiem dotyczącym ściśle określonych podkategorii wyrobów medycznych, gdzie utrzymano istniejący obecnie tryb zaopatrzenia na podstawie zlecenia. Innym trybem zaopatrzenia w leki są terapeutyczne programy zdrowotne.
Ustawa precyzyjnie określa, w jakich sytuacjach świadczeniobiorca ma prawo do bezpłatnych produktów refundowanych.
Za odpłatnością ryczałtową dostępne będą produkty refundowane wymagające, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, stosowania dłużej niż 30 dni oraz których miesięczny koszt stosowania dla świadczeniobiorcy przy odpłatności 30% w podstawie limitu przekraczałby 5% minimalnego wynagrodzenia za pracę, albo wymagające, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, stosowania nie dłużej niż 30 dni oraz których koszt stosowania dla świadczeniobiorcy przy odpłatności 50% w podstawie limitu przekraczałby 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314).
W celu ochrony wydatków świadczeniobiorców przed nadmiernym wzrostem zdecydowano o przypisaniu kategorii odpłatności ryczałtowej również produktom dotychczas dostępnym za tą odpłatnością, jeżeli konieczne jest ich stosowanie przez więcej niż 30 dni.Zaproponowane rozwiązanie wynika z dążenia Ministra Zdrowia do zwiększenia finansowania ze środków publicznych tych terapii, które najbardziej obciążają finansowo pacjentów i gdzie obciążenie to stanowi barierę finansową w dostępności do leczenia zwłaszcza, jeżeli leczenie to trwa wiele miesięcy albo lat.
Do poziomu odpłatności „50%” zakwalifikowany będzie produkt refundowany, który wymaga, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, stosowania nie dłużej niż 30 dni.Poziom odpłatności „30%” jest „domyślnym” poziomem refundacyjnym, do którego zakwalifikowany będzie produkt refundowany, który nie został zakwalifikowany uprzednio do innych poziomów odpłatności.
Wydatki na refundację
Refundacja kosztów leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych stanowi istotną część ogółu środków przeznaczonych na gwarantowane świadczenia opieki zdrowotnej. Na refundację produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych w 2009 r. Narodowy Fundusz Zdrowia wydał 8,2 mld złotych, co stanowiło 14,9% wszystkich wydatków płatnika na świadczenia zdrowotne. Uwzględniając wydatki na programy lekowe odsetek ten wyniósł 16,7%, a biorąc dodatkowo pod uwagę leki stosowane w leczeniu przeciwnowotworowym 18,9%.
Celem rządu jest to, aby pacjent nie był wykorzystywany finansowo, przede wszystkim przez koncerny farmaceutyczne. Głównym założeniem ustawy jest również to, aby skutecznie ograniczyć nadużycia, mechanizm nielegalnego handlu lekami.
Prawda o „paskach”.
Dla osób chorych na cukrzycę to sprawa ważna !Zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Zdrowia z dnia 29 grudnia 2011 r. w sprawie wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na dzień 1 stycznia 2012 r. finansowanych jest
13 różnych testów paskowych do oznaczania glukozy we krwi z 30% odpłatnością pacjenta - w jednostce chorobowej: cukrzyca (w której odpłatność pacjenta wynosi od 11,04 do 16,15 zł) oraz z odpłatnością ryczałtową w jednostce chorobowej: Cukrzyca typu I, pozostałe typy cukrzycy wymagające co najmniej 3. wstrzyknięć insuliny na dobę oraz terapia cukrzycy za pomocą pompy insulinowej (w której dopłata pacjenta wynosi od 3,20 do 6,16 zł).
Wskazanie: Cukrzyca typu I, pozostałe typy cukrzycy wymagające co najmniej 3 wstrzyknięć insuliny na dobę oraz terapia cukrzycy za pomocą pompy insulinowej oznacza, że kobiety w ciąży, które wymagają co najmniej 3 wstrzyknięć insuliny na dobę, otrzymają w każdej aptece paski do mierzenia glukozy we krwi za odpłatnością ryczałtową.
Przeglądanie i uzupełnianie listy refundacyjnej
Rzetelność wymaga poinformowania (o czym zapomniał Senator), że lista refundacyjna będzie przeglądana i może być uzupełniana co dwa miesiące.
Gdyby sobie zadał trochę trudu to wiedziałby, że trwają prace nad wpisaniem na listę leku na moczówkę prostą (jeśli będzie pozytywna opinia Agencji Oceny Technologii Medycznej – to lek na tę chorobę zostanie wpisany w marcu).
Przeglądu funkcjonowania ustawy wg. przepisów w niej zawartych – za 2 lata
Ubolewam nad językiem
Oburza mnie tytuł artykułu Senatora w sprawie refundacji – cytuję „Metoda selekcji naturalnej według PO.” Takiego języka, takich porównań Senator nie stosował nigdy.
Używając jego języka – to za rządów PiS – według przyjętego planu Podkarpacie było „okradane” przez ustalany sposób przyznawania pieniędzy na opiekę zdrowotną (tzw. algorytm)
Parafrazując, to właśnie była metoda naturalnej selekcji według PiS – nie sposób temu zaprzeczyć.
Podsumowanie
Apeluję do Senatora Ortyla, by mówił prawdę, przekazywał rzetelne informacje i nie uspokajał własnego sumienia zapominając własne „grzechy zaniedbania”.
Wyzwał mnie Pan na pojedynek – były to chwyty „poniżej pasa”. Prawda zwyciężyła !
Czy czuję satysfakcję ? Nie. Dlaczego ? Bo wprowadzał Pan ludzi w błąd, mijał się z prawdą.
Fe, nieładnie – tak się nie postępuje.
Krystyna Skowrońska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zanim napiszesz przeczytaj regulamin
Komentarze są moderowane