My parlamentarzyści i samorządowcy Prawa i Sprawiedliwości Powiatu Mieleckiego zwracamy się do wójtów i radnych z apelem o rozwagę w zakresie podejmowania decyzji dotyczących likwidacji szkół w waszych gminach. Z niepokojem obserwujemy skutki "reform" edukacyjnych przeprowadzanych przez PO – PSL, które okazują się bardzo szkodliwe, a w wielu przypadkach prowadzą wręcz do degradacji i niszczenia polskiego systemu oświaty. Aktualnie w gminach powiatu mieleckiego mamy do czynienia z nową niepokojącą falą planów, gdzie prócz zamknięcia placówek w Rydzowie i Złotnikach (Gmina Mielec) zamknięta ma zostać także szkoła w Górkach (Gmina Borowa). Obecna rzeczywistość w wolnej Rzeczypospolitej w zakresie likwidowania szkół budzi zrozumiały niepokój i opór środowisk lokalnych.
Szkoła Podstawowa: w Rydzowie – rok założenia 1911, w Górkach istnieje od 1889 roku, w Złotnikach powstała w 1869 roku … jak widać, każda z tych szkół ma niezwykłą historię sięgającą nawet XIX wieku. Jest instytucją służącą mieszkańcom, wychowującą, przygotowującą do życia we własnym środowisku, umożliwiającą znalezienie życiowej szansy blisko domu. Zarówno szkoła w Rydzowie, w Górkach jak i w Złotnikach taką była i powinna być, bo gdyby tylko warunki ekonomiczne decydowały o funkcjonowaniu szkoły to już dawno mogłyby ją przekreślić. Przesłanki, jakimi kierują się władze gminne w planie likwidacji szkół, nie uwzględniają - w szczególności w małych środowiskach wiejskich - roli tych ośrodków edukacyjnych w życiu kulturowym. Otóż stanowią one bardzo często centrum życia kulturalnego lokalnych społeczności. Od wielu lat w tych szkołach odbywają się wszelkiego rodzaju uroczystości upamiętniające najważniejsze wydarzenia i rocznice wpisane w historię naszej ojczyzny i narodu, jak również uroczystości o charakterze lokalnym.
Wiemy, iż z reguły jest tak, że w wiejskich szkołach uczniów jest zazwyczaj mniej niż w placówkach miejskich. Koszty funkcjonowania takiej szkoły są często większe niż szkoły położonej w mieście. Pamiętajmy że likwidacja jakiejkolwiek placówki oświatowej jest najprostszym, nieodwracalnym działaniem i powinna być ostatecznością. Jesteśmy zdania, że trudności związane z finansowaniem placówek oświatowych przez władze samorządowe nie mogą przesłonić innych ważkich argumentów przemawiających za tym, aby nie likwidować szkół. Jedynie argumenty ekonomiczne, nigdy nie mogą przeważać nad możliwością dobrej edukacji dzieci i młodzieży zagwarantowanej przecież Konstytucją RP. W ramach przeprowadzonych dotychczas konsultacji zgłoszono szereg argumentów, które naszym zdaniem wymagają ponownej analizy.
Przemawiają za tym następujące argumenty:
1.Szkoły działają w budynkach po remoncie, są świetnie wyposażone w nowoczesne pomoce naukowe.
2.W szkołach realizowane są liczne projekty unijne m.in. projekt systemowy realizowany w ramach poddziałania 9.1 .2 PO KL pn. „Indywidualizacja procesów nauczania w wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych”, czy też „Szansa na lepsze jutro …” (dla klas I-V ). W ramach tych projektów sfinansowane są zajęcia dodatkowe, wspierające indywidualizacje procesu nauczania.
3.Oprócz lekcji odbywają się tu liczne zajęcia dodatkowe pozwalające dzieciom rozwijać swoje pasje, odkrywać talenty, rozwijające wiedzę m.in. z dziedziny matematyczno- przyrodniczej, nauki języka angielskiego.
4.Działalność edukacyjna prowadzona jest na wysokim poziomie, o czym świadczą uzyskiwane bardzo dobre wyniki w nauce oraz nagrody i puchary zdobywane przez uczniów w zawodach i konkursach międzyszkolnych.
5.Dzięki lokalizacji szkoły blisko domu rodzinnego dzieci i bezpośredniemu kontaktowi z rodzicami szkoła dobrze zna środowisko uczniów.
6.Szkoły współpracują z miejscowymi parafiami, od wielu lat nauczyciele religii przygotowują wraz z uczniami uroczystość I komunii świętej.
7.Szkoła to miejsce gdzie dzieci i młodzież mogą bezpiecznie spędzać czas wolny w okresie ferii zimowych oraz wakacji. W ramach wolontariatu nauczyciele prowadzą opiekę świetlicową.
8.Szkoły są jedynymi lokalnymi ośrodkami kulturowo - edukacyjnymi. Zamykając je pozbawiamy mieszkańców miejsca do wspólnych spotkań.
Mamy świadomość, że uproszczeniem byłoby mówienie tylko o złych postawach samorządów, które są podporą Polski, w których dzieje się przecież wiele dobra. Zdajemy sobie sprawę z tego, że brakuje pieniędzy na zadania przerzucone na samorządy przez obecny Rząd, ale samorząd jako autentyczny gospodarz gminy nie może niszczyć edukacji. Adresatem tych problemów musi być także Rząd. Wobec przedstawionych argumentów wyrażamy nadzieję i apelujemy do gminnych władz samorządowych o ponowne przeanalizowanie planowanych decyzji. Kierując się przede wszystkim dobrem dzieci szkolnych prosimy o ostateczne zrezygnowanie z planów likwidacji placówek oświatowych w Rydzowie, Górkach i Złotnikach. W ramach naszego głosu pragniemy również na koniec złożyć deklarację, iż jesteśmy otwarci na dialog oraz pomoc w wypracowywaniu najlepszego rozwiązania tej sytuacji.
Lista osób popierających apel:
1. Tomasz Poręba Poseł do Parlamentu Europejskiego
2. Władysław Ortyl Senator RP
3. Krzysztof Popiołek Poseł RP
4. Fryderyk Kapinos Radny Sejmiku Wojewódzkiego
5. Maria Napieracz Radna Powiatu Mieleckiego
6. Waldemar Barnaś Radny Powiatu Mieleckiego
7. Andrzej Osnowski Radny Powiatu Mieleckiego
8. Zbigniew Tymuła Radny Powiatu Mieleckiego
9. Robert Pluta Radny Powiatu Mieleckieg
10. Stanisław Głodzik Radny Powiatu Mieleckiego
11. Stanisław Kagan Radna Powiatu Mieleckiego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zanim napiszesz przeczytaj regulamin
Komentarze są moderowane