Na stronie internetowej MKS Mielec, w menu Informacje dla pasażera jest temat Uprawnienia
do ulg. W punkcie I. 1. w tabeli pod Lp. 3 jest zapis uprawnień dla
osób niepełnosprawnych z orzeczeniem określającym znaczny stopień
niepełnosprawności lub całkowitą niezdolność do pracy i samodzielnej
egzystencji (dawna I grupa inwalidzka). Tutaj tym dokumentem
uprawniającym jest „Imienny bilet elektroniczny wydany przez MKS”. Przed
wprowadzeniem biletów elektronicznych taka osoba niepełnosprawna
legitymowała się Legitymacją Osoby Niepełnosprawnej wydaną przez
Powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności (Dz.U. z 2002
r. Nr 179 poz. 1495 z późn. zm. oraz Dz.U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.). Ta instytucja i ZUS – posiadają ustawowe uprawnienia do wydania wyżej wymienionej legitymacji. Taka legitymacja
oraz inne dokumenty, obowiązują nadal w całej Polsce. Jakim cudem w
Mielcu to zmieniono?
Jak ma się zachować osoba niepełnosprawna (np.
spoza Mielca), która nie posiada „Imiennego biletu elektronicznego
wydanego przez MKS”? Zwracano uwagę na to mieleckie kuriozum już nie po raz
pierwszy. Był też ten temat poruszany na jednym z czatów z
prezydentem Mielca. I cisza.
Uchwała IX/049/2011
Rady Miejskiej w Mielcu „w sprawie ustalenia cen i opłat za usługi
przewozowe, uprawnień do przejazdów ulgowych i bezpłatnych oraz
przepisów taryfowych w komunikacji miejskiej w Mielcu realizowanej na
obszarze Gminy Miejskiej Mielec oraz Gmin, które przystąpiły do
porozumień międzygminnych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.”.
Wybrane zagadnienia z tejże uchwały:
- Załącznik nr 2 „Ceny i opłaty…” § 6 pkt 3b) określono opłaty dodatkowe karne „30 krotność ceny biletu normalnego o którym mowa w tabeli 1, poz.1 – za przejazd bez wymaganego regulaminem dokumentu potwierdzającego prawo do ulgi lub zwolnienia od opłaty w przejeździe„;
- Załącznik nr 2 „Ceny i opłaty…” § 6 pkt 5: „W przypadku przedłożenia w ciągu 7 dni od dnia przewozu w siedzibie MKS (COK) ważnego w czasie przejazdu biletu okresowego nie wymagającego rejestracji, dokumentu uprawniającego do ulgowego lub bezpłatnego przejazdu, zwrotu lub umorzenia opłaty dodatkowej pobiera się opłatę manipulacyjną w wysokości 10% właściwej opłaty dodatkowej.„;
- Załącznik nr 3 „Uprawnienia do ulgowych i bezpłatnych…” pkt 1 Tabela 1 Lp. 3 i 4 dokument
poświadczający uprawnienie to „Imienny bilet elektroniczny wydany przez MKS„; - Załącznik nr 5 § 6 pkt 2 „W
razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu lub ważnego
dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego
przejazdu kontroler jest uprawniony do nakładania i pobierania za
pokwitowaniem należności przewozowych wraz z opłatą dodatkową albo
wystawiania wezwania do zapłaty w wysokości przewidzianej
w załączniku nr 2.„; - Załącznik nr 5 § 6 pkt 5 „Pasażer posiadający spersonalizowaną e-kartę zakodowaną jako ulgowa lub bezpłatna nie jest zobowiązany do przedstawienia osobom kontrolującym dokumentu potwierdzającego ulgę, jeżeli uprawnienie dotyczące ulg lub zwolnień z opłat, które zostały zapisane w karcie personalizowanej obowiązują w momencie kontroli.„.
Uchwała ta obowiązuje od 1 maja 2011 r.
Przed tym dniem osoby niepełnosprawne legitymowały się:
- legitymacją osoby niepełnosprawnej wystawionej przez uprawniony organ z określeniem znacznego stopnia niepełnosprawności;
- legitymacją rencisty z wpisem o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji lub I grupy inwalidzkiej wraz z dokumentami potwierdzającymi tożsamość pasażera;
- orzeczeniem wydanym przez ZUS z określeniem całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji wraz z dokumentem potwierdzającym tożsamość pasażera;
- legitymacją
osoby niepełnosprawnej wystawionej przez uprawniony organ z określeniem
znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności z wpisem symbolu
przyczyny niepełnosprawności 04-O dla osób niewidomych.
Dokumenty powyższe obowiązują nadal w podróży koleją, PKS, tramwajach i MKS w innych miastach.
W
Mielcu ktoś wymyślił Imienny bilet elektroniczny. Zapewne podstawą tej
zmiany było uproszczenie zasad podróży, działania firmy, kontroli
biletów itp. Ale też ktoś postanowił „zaoszczędzić” wydatków budżetowych
na niepełnosprawnych. Wprowadzając Imienny bilet elektroniczny
ograniczono praktycznie wydatki budżetowe, dając ulgi tylko tym osobom,
które taką kartę wyrobiły. Osoby spoza Mielca na pewno takich kart nie
posiadają i w naszym MKS muszą płacić pełen koszt biletu lub 30 krotną
kwotę biletu w ramach kary za jazdę bez uprawnień. Brak jest także
stosownych czytelnych informacji, zarówno w samym pojeździe MKS jak i na
stronie internetowej firmy. Niepełnosprawny podróżujący nie tylko po
Mielcu, musi posiadać przy sobie oprócz tych ustanowionych prawem
państwowym, dodatkowy dokument w postaci Imiennego biletu
elektronicznego. Zamiast uproszczenia zagmatwanie w kieszeni.
Stworzono w ten sposób barierę dla niepełnosprawnych!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zanim napiszesz przeczytaj regulamin
Komentarze są moderowane