Dziś V koncert z XV Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego -
ZAGINIONA MUZYKA CERKIEWENA Chór kameralny A'CAPELLA LEOPOLIS Ludmiła
Kapustina, Roman Stelmaszczuk - kier. artystyczne.
Męski zespół wokalny CALOPHONIA, STARCK COMPAGNAY: Paweł Cieślak - puzon
altowy, Grzegorz Pytlik - puzon tenorowy, Bogdan Piznal - puzon
basowy, Krzysztof Sokołowski - violone,
Jakub Kościukiewicz - viola da gamba, Marcin Świątkiewicz - organy, Ks.
Taras Hrudowy - bas baryton, Tomasz Ślusarczyk – dyrygent.
Koncert o godz. 19.30, w Kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Mielcu. Wstęp wolny!
Chór Kameralny A'CAPPELLA LEOPOLIS został założony w r. 2002 i
składa się, w zależności od programu, z 8-12 śpiewaków. Wykonując muzykę
różnych epok (od średniowiecza do klasycyzmu) zespół dąży do jak
najdoskonalszej realizacji dawnych praktyk wokalnych. Kierownikiem
artystycznym zespołu jest Roman Stelmaszczuk, zaś dyrygentem - Ludmyła
Kapustina.
W latach 2002-2007 zostały wykonane programy chorałów gregoriańskich i
pieśni średniowiecznych, programy z muzyki cerkiewnej Schütza,
Monteverdiego, Mozarta i polskich kompozytorów ww. XVI-XIX, muzyki
operowej Bortnianskiego, programy ukraińskiej muzyki cerkiewnej i
świeckiej ww. XVII-XVIII, w tym 12-glosowe anonimy pierwszej polowy w.
XVIII. W r. 2006 ostatni program został nagrany na CD "Side Adam priamo
Raja" (UkrMusic, 2007). Zespól brał udział w nagraniach CD "Muzyka
dawnego Lwowa" (Atlantic Records, 2006), CD z cyklu "Musica
Claromontana: Jasnogórska Muzyka Dawna" (DUX, 2008). Zespół kilkakrotnie
występował na festiwalach muzyki dawnej i innych koncertach w Polsce.
Męski Zespół Wokalny "KALOPHONIA". W 2001 r. w Lwowskiej Akademii
Muzycznej im. M. Łysenki otwarto pierwszą na Ukrainie klasę o
specjalizacji regent zespołu wokalnego. Inicjatywa utworzenia nowego
kierunku wyszła nie tylko od władz Akademii, ale również ze środowisk
zawiązanych z Ukraińskim Uniwersytetem Katolickim. Współpraca Kościoła z
Akademią szła w kierunku odpowiedzi na pytanie o stan nauczania
mającego na Ukrainie długą tradycję śpiewu kościelnego.
Dla potrzeb nowego kierunku utworzono zespół wokalny pod kierownictwem
ojca diakona Tarasa Grudowego. Zespół przyjął pochodzącą z greki nazwę
KALOPHONIA (Piękny śpiew) W repertuarze zespołu spotykamy
najwybitniejsze dzieła ukraińskiej jednogłosowej praktyki liturgicznej -
monodii, która stanowi jakby kanwę, na której słowa i dźwięki łączą
się w nawiązująca do tysiącletniej tradycji i historii całość. Całkiem
inaczej brzmią autorskie kompozycje, wykazujące silny, genetyczny i
organiczny związek z dawnym cerkiewnym śpiewem bądź też folklorem.
Szczególne i wyraźne przykładem wpływu zachodniego klasycyzmu na
ukraińska muzykę cerkiewną znajdziemy natomiast w twórczości
kompozytorów tzw. "złotej doby" - Dymitra Bortniańskiego i Artemija
Wedela.
Symboliczne jest, że młody zespół wybiera trudny wykonawczo i niełatwy
dla nieprzygotowanego słuchacza śpiew, który wycisza burzliwe
współczesne życie i ogarnia je spokojem i błogosławieństwem. Odczuć i
przekazać sakralność tysiącletnich śpiewów - to niełatwe zadanie.
Kluczem do jego spełnienia jest - obok umiejętności wokalnych -
uświadomienie sobie przez wykonawców i słuchaczy głębokiego, religijnego
sensu śpiewu sakralnego.
Zespół koncertuje na Ukrainie i za granicą, m.in. kilkakrotnie na
Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej, Festiwalu Muzyki Dawnej w
Przemyślu, w Muzeum Narodowym w Krakowie, w Centrum Kultury ?Sokół" w
Nowym Sączu.
Zespół Trąbek Barokowych STARCK COMPAGNAY. Zespół trąbek
barokowych powstały w 1997 roku w Krakowie z inicjatywy trębaczy Tomasza
Ślusarczyka i Stanisława Majerskiego oraz kotlisty Ryszarda Haby.
Trzonem zespołu są również polscy muzycy: trębacze grający na stałe w
znaczących polskich orkiestrach symfonicznych, oraz studenci z klasy
trąbki barokowej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy: Michał Tyrański,
Paweł Hulisz. W zależności od potrzeb w skład zespołu wchodzi także
czterech muzyków grających na puzonach historycznych. Zespół
współpracuje również ze znakomitymi muzykami polskimi i zagranicznymi
(Paul Esswood, Peter Hanson, Marek Toporowski, Ludmiła Gołub, David
Staff i inni).
Ideą zespołu jest wykonywanie na instrumentach historycznych muzyki
dawnej, szczególnie muzyki reprezentacyjnej, dworskiej i sakralnej, ze
szczególną dbałością o umiejscowienie jej w kontekście historycznym i
liturgicznym. Zespół kontynuuje 400 letnią tradycję Jasnogórskiego
Korpusu Trębaczy. Nazwa zespołu wywodzi się od nazwiska twórcy XVII w.
trąbki zachowanej na Jasnej Górze; Herynymusa Starcka. Muzycy docierają
do nieznanych lub rzadko wykonywanych utworów, często stawiających
przed wykonawcą wysokie wymagania i poprzez nadanie mu odpowiedniej
oprawy ukazując ich pełny blask. Najważniejsze dotąd zrealizowane
projekty to Missa Tridentina i Requiem Sarmackie, Vesperes Poloniae.
Zespół występował na festiwalu Kolory Polski (Lutomiersk 2007) i
Międzynarodowym Przemyskim Festiwalu Salezjańskie Lato, na festiwalach w
Rosji, Niemczech na Ukrainie, oraz wielokrotnie na Jasnej Górze w
Częstochowie podczas festiwalu Gaude Mater.
TOMASZ ŚLUSARCZYK. Z wyróżnieniem ukończył Ogólnokształcącą
Szkołę Muzyczną II st. W Przemyślu w klasie trąbki mgr Jana
Łaskarzewskiego. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie
trąbki prof. Jacka Chudziaka a następnie u prof. Benedykta Matusia,
którą ukończył z wyróżnieniem w 1998 roku. W trakcie studiów
uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych
trębaczy Dawid'a Staff'a (Royal Academy of Music) oraz Eduard'a Tarr'a.
Wielokrotnie uczestniczył w Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w
Krakowie pod kierunkiem Helmutha Rillinga. W latach 1997 - 99 był
trębaczem orkiestry Capella Cracoviensis.
Od roku 1998 związany jest z Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie, z
którą koncertował w większości krajów Europy, uczestniczył w wielu
nagraniach dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej oraz licznych
wytwórni płytowych. Jako muzyk instrumentalista współpracuje z
Filharmonią Krakowską, Filharmonią Rzeszowską, Śląską Orkiestrą
Kameralną, Operą Kameralną w Warszawie, Przemyską Orkiestrą Kameralną
"Capella Premisliensis" oraz Collegium Vocalle i Camerate Tubingen w
Niemczech.
Jako solista i kameralista koncertował na wielu festiwalach m. in.
Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej, Tynieckich Recitalach Organowych,
festiwalu "Muzyka w Starym Krakowie", Przemyskiej Jesieni Muzycznej,
Festiwalu organowym w Warszawie oraz Festiwalu Organowym w Leżajsku.
Zapraszany jest do współpracy przez wybitnych solistów: Paul'a
Esswood'a, Laary'ego Elam'a, David'a Staff'a. W 2003 roku wystąpił obok
solistki Metropolita Opera - Gwandolin Bradley. Jest współtwórcą i
organizatorem festiwalu organowego "Salezjańskie Lato Muzyczne" w
Przemyślu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zanim napiszesz przeczytaj regulamin
Komentarze są moderowane