Blog do wynajęcia Blog do wynajęcia Blog do wynajęcia kontakt

Dziś "Zaginiona Muzyka Cerkiewna"

Dziś V koncert z XV Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego - ZAGINIONA MUZYKA CERKIEWENA Chór kameralny A'CAPELLA LEOPOLIS Ludmiła Kapustina, Roman Stelmaszczuk - kier. artystyczne.

Męski zespół wokalny CALOPHONIA, STARCK COMPAGNAY: Paweł Cieślak - puzon altowy, Grzegorz Pytlik - puzon tenorowy, Bogdan Piznal - puzon basowy, Krzysztof Sokołowski - violone,
Jakub Kościukiewicz - viola da gamba, Marcin Świątkiewicz - organy, Ks. Taras Hrudowy - bas baryton, Tomasz Ślusarczyk – dyrygent.

Koncert o godz. 19.30, w Kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Mielcu. Wstęp wolny!


Chór Kameralny A'CAPPELLA LEOPOLIS został założony w r. 2002 i składa się, w zależności od programu, z 8-12 śpiewaków. Wykonując muzykę różnych epok (od średniowiecza do klasycyzmu) zespół dąży do jak najdoskonalszej realizacji dawnych praktyk wokalnych. Kierownikiem artystycznym zespołu jest Roman Stelmaszczuk, zaś dyrygentem - Ludmyła Kapustina.

W latach 2002-2007 zostały wykonane programy chorałów gregoriańskich i pieśni średniowiecznych, programy z muzyki cerkiewnej Schütza, Monteverdiego, Mozarta i polskich kompozytorów ww. XVI-XIX, muzyki operowej Bortnianskiego, programy ukraińskiej muzyki cerkiewnej i świeckiej ww. XVII-XVIII, w tym 12-glosowe anonimy pierwszej polowy w. XVIII. W r. 2006 ostatni program został nagrany na CD "Side Adam priamo Raja" (UkrMusic, 2007). Zespól brał udział w nagraniach CD "Muzyka dawnego Lwowa" (Atlantic Records, 2006), CD z cyklu "Musica Claromontana: Jasnogórska Muzyka Dawna" (DUX, 2008). Zespół kilkakrotnie występował na festiwalach muzyki dawnej i innych koncertach w Polsce.

Męski Zespół Wokalny "KALOPHONIA". W 2001 r. w Lwowskiej Akademii Muzycznej im. M. Łysenki otwarto pierwszą na Ukrainie klasę o specjalizacji regent zespołu wokalnego. Inicjatywa utworzenia nowego kierunku wyszła nie tylko od władz Akademii, ale również ze środowisk zawiązanych z Ukraińskim Uniwersytetem Katolickim. Współpraca Kościoła z Akademią szła w kierunku odpowiedzi na pytanie o stan nauczania mającego na Ukrainie długą tradycję śpiewu kościelnego.

Dla potrzeb nowego kierunku utworzono zespół wokalny pod kierownictwem ojca diakona Tarasa Grudowego. Zespół przyjął pochodzącą z greki nazwę KALOPHONIA (Piękny śpiew) W repertuarze zespołu spotykamy najwybitniejsze dzieła ukraińskiej jednogłosowej praktyki liturgicznej - monodii, która stanowi jakby kanwę, na której słowa i dźwięki łączą się w nawiązująca do tysiącletniej tradycji i historii całość. Całkiem inaczej brzmią autorskie kompozycje, wykazujące silny, genetyczny i organiczny związek z dawnym cerkiewnym śpiewem bądź też folklorem. Szczególne i wyraźne przykładem wpływu zachodniego klasycyzmu na ukraińska muzykę cerkiewną znajdziemy natomiast w twórczości kompozytorów tzw. "złotej doby"  - Dymitra Bortniańskiego i Artemija Wedela.

Symboliczne jest, że młody zespół wybiera trudny wykonawczo i niełatwy dla nieprzygotowanego słuchacza śpiew, który wycisza burzliwe współczesne życie i ogarnia je spokojem i błogosławieństwem. Odczuć i przekazać sakralność tysiącletnich śpiewów - to niełatwe zadanie. Kluczem do jego spełnienia jest - obok umiejętności wokalnych - uświadomienie sobie przez wykonawców i słuchaczy głębokiego, religijnego sensu śpiewu sakralnego.

Zespół koncertuje na Ukrainie i za granicą, m.in. kilkakrotnie na Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej, Festiwalu Muzyki Dawnej w Przemyślu, w Muzeum Narodowym w Krakowie, w Centrum Kultury ?Sokół" w Nowym Sączu.

Zespół Trąbek Barokowych STARCK COMPAGNAY. Zespół trąbek barokowych powstały w 1997 roku w Krakowie z inicjatywy trębaczy Tomasza Ślusarczyka  i Stanisława Majerskiego  oraz kotlisty Ryszarda Haby. Trzonem zespołu są również polscy muzycy: trębacze grający na stałe w  znaczących polskich orkiestrach symfonicznych, oraz studenci z klasy trąbki barokowej  Akademii Muzycznej w Bydgoszczy: Michał Tyrański, Paweł Hulisz. W zależności od potrzeb w skład zespołu wchodzi także czterech muzyków grających na puzonach historycznych. Zespół współpracuje również ze znakomitymi muzykami polskimi i zagranicznymi (Paul Esswood, Peter Hanson, Marek Toporowski, Ludmiła Gołub, David Staff i inni).

Ideą zespołu jest wykonywanie na instrumentach historycznych muzyki dawnej,  szczególnie muzyki reprezentacyjnej, dworskiej i sakralnej, ze szczególną dbałością o umiejscowienie jej w kontekście historycznym i liturgicznym.  Zespół kontynuuje 400 letnią tradycję Jasnogórskiego Korpusu Trębaczy. Nazwa zespołu wywodzi się od  nazwiska twórcy XVII w. trąbki zachowanej na Jasnej Górze; Herynymusa Starcka. Muzycy docierają do nieznanych lub rzadko wykonywanych utworów, często stawiających przed wykonawcą wysokie wymagania i poprzez nadanie mu odpowiedniej oprawy ukazując ich pełny blask. Najważniejsze dotąd zrealizowane projekty to Missa Tridentina i Requiem Sarmackie, Vesperes Poloniae. Zespół występował na festiwalu Kolory Polski (Lutomiersk 2007) i Międzynarodowym Przemyskim Festiwalu Salezjańskie Lato, na festiwalach  w Rosji, Niemczech na Ukrainie, oraz wielokrotnie na Jasnej Górze w Częstochowie podczas festiwalu Gaude Mater.

TOMASZ ŚLUSARCZYK. Z wyróżnieniem ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. W Przemyślu w klasie trąbki mgr Jana Łaskarzewskiego. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie trąbki prof. Jacka Chudziaka a następnie u prof. Benedykta Matusia, którą ukończył z wyróżnieniem w 1998 roku. W trakcie studiów uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych trębaczy Dawid'a Staff'a (Royal Academy of Music) oraz Eduard'a Tarr'a. Wielokrotnie uczestniczył w Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Krakowie pod kierunkiem Helmutha Rillinga. W latach 1997 - 99 był trębaczem orkiestry Capella Cracoviensis.

Od roku 1998 związany jest z Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie, z którą koncertował w większości krajów Europy, uczestniczył w wielu nagraniach dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej oraz licznych wytwórni płytowych. Jako muzyk instrumentalista współpracuje z Filharmonią Krakowską, Filharmonią Rzeszowską, Śląską Orkiestrą Kameralną, Operą Kameralną w Warszawie, Przemyską Orkiestrą Kameralną "Capella Premisliensis" oraz Collegium Vocalle i Camerate Tubingen w Niemczech.

Jako solista i kameralista koncertował na wielu festiwalach m. in. Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej, Tynieckich Recitalach Organowych, festiwalu "Muzyka w Starym Krakowie", Przemyskiej Jesieni Muzycznej, Festiwalu organowym w Warszawie oraz Festiwalu Organowym w Leżajsku. Zapraszany jest do współpracy przez wybitnych solistów: Paul'a Esswood'a, Laary'ego Elam'a, David'a Staff'a. W 2003 roku wystąpił obok solistki Metropolita Opera - Gwandolin Bradley. Jest współtwórcą i organizatorem festiwalu organowego "Salezjańskie Lato Muzyczne" w Przemyślu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zanim napiszesz przeczytaj regulamin

Komentarze są moderowane



Rozkłady jazdy komunikacji prywatnej BUS.....Sprawdź szczegóły..........