Inwestycja już w październiku 2011 roku
została wpisana do Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa
Podkarpackiego. Na realizację tego zadania udało się wówczas
zabezpieczyć ponad 54 mln złotych. W czerwcu 2012 roku tę kwotę udało
się zwiększyć do ponad 71 mln złotych. Kolejnym ważnym krokiem
przybliżającym realizację tego zadania było podjęcie przez radnych
sejmiku chwały o przeznaczeniu na realizację tej inwestycji kwoty 300
mln złotych (72 mln złotych mają pochodzić z budżetu województwa, a
pozostała kwota ponad 227 mln z budżetu Unii Europejskiej)
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
podjęło decyzję o przeznaczeniu dla Podkarpacia dodatkowych pieniędzy –
ponad 18 mln euro – z przeznaczeniem na zwiększenie poziomu
dofinansowania projektów drogowo-mostowych realizowanych w ramach
Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, które wpisują się w ciąg
drogowy Kolbuszowa – Mielec – Połaniec (most przez Wisłę) – Chmielnik.
Dotychczasowe etapy inwestycyjne:
Umowa na budowę I etapu drogi obwodowej
Mielca została podpisana 12 kwietnia 2012 r. na kwotę ponad 27 mln
złotych. Wykonawcą jest firma Budimex Budownictwo Sp. z o.o. 25 kwietnia
przekazany został plac budowy, a już na początku maja wykonawca
rozpoczął prace.
5 września 2012 r. została podpisana
umowa na dofinansowanie I i III etapu, która opiewa na kwotę ponad 143
mln złotych, co stanowi 70% wartości inwestycji.
Przetarg na budowę III etapu został ogłoszony 4 września. Planowany termin otwarcia ofert przetargowych to 18 października br.
W związku z podjęciem przez Ministra
Rozwoju Regionalnego decyzji o udzieleniu dofinansowania na budowę II
etapu, złożenie wniosku o dofinansowanie dla przedmiotowego projektu
planowane jest do końca września tego roku.
Na konferencji prasowej marszałek
Mirosław Karapyta tłumaczył dlaczego inwestycja ta jest tak ważna dla
powiatu mieleckiego i Podkarpacia. Mówił, że Mielec nie ma żadnej drogi
krajowej, a skoro chcemy przyciągnąć do miasta inwestorów i poważnie ich
traktować to musimy zadbać o infrastrukturę drogową. Poza tym ta
inwestycja pozwoli otworzyć Podkarpacie na Warszawę i stworzyć nowy
korytarz komunikacyjny.
Miasto przeżywa poważne problemy komunikacyjne, a obwodnica przyczyni się nie tylko do ich rozwiązania, ale także do tego, że powstaną nowe miejsca pracy, bo inwestorzy zwracają uwagę na to jakie jest połączenie komunikacyjne w miejscach, gdzie chcą założyć swoją firmę - mówił na konferencji radny Zdzisław Nowakowski przewodniczący sejmikowej komisji rozwoju regionalnego.
Radny Jan Tarapata przewodniczący
komisji infrastruktury dodał, że nowe połączenie komunikacyjne otworzy
Podkarpacie na centrum kraju. Radny podziękował także marszałkowi za
ogromny wkład i zaangażowanie zarządu województwa, aby ta inwestycja
mogła być zrealizowana.
Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Adam Maternia omówił szczegóły inwestycyjne.
Obwodnica Mielca ma mieć około 17 km długości i siedem metrów szerokości, ma mieć pobocza, rowy, chodniki, zabezpieczenia przed hałasem, przejścia dla zwierząt – wyliczał dyrektor Maternia – musieliśmy wszystko tak przygotować, aby było zgodne z wymogami unijnymi.
Budowa drogi obwodowej miasta Mielec obejmuje trzy etapy, w kolejności z północy na południe są to:
Etap III – od Tuszowa Narodowego (droga
wojewódzka nr 985 Nagnajów – Mielec – Dębica) do drogi powiatowej Mielec
– Szydłowiec – długość odcinka: 9,1 km
Etap I – od drogi powiatowej nr 1 141R
Mielec – Szydłowiec (ul. Wojska Polskiego) do ul. Wolności (droga
wojewódzka nr 875 Mielec – Kolbuszowa – Leżajsk) – długość odcinka: 4,5
km – w trakcie realizacji
Etap II – od ul. Wolności (droga
wojewódzka nr 875 Mielec – Kolbuszowa – Leżajsk) do ulicy Dębickiej
(droga wojewódzka nr 985 Nagnajów – Mielec – Dębica) – długość odcinka:
3,4 km
Dyrektor Maternia odniósł się także do
protestów mieszkańców z terenów, gdzie ma przebiegać inwestycja,
tłumacząc, że zostały zachowane wszystkie formalności. Także marszałek
Mirosław Karapyta zapewnił, że przyjęte rozwiązania drogowe spełniają
wymogi bezpieczeństwa.
W tej chwili nie ma już czasu na to, aby ingerować i robić zmiany dokumentacyjne – mówił marszałek Karapyta – nie stać nas, aby zaprzepaścić ponad dwieście milionów złotych unijnej dotacji – dodał.
Planowany termin zakończenia inwestycji to listopad 2014 roku.
Źródło/Autor: UMWP/Monika Konopka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zanim napiszesz przeczytaj regulamin
Komentarze są moderowane