W związku z sygnałami o przypadkach
starań rodziców o zapisanie do przedszkola dziecka sześcioletniego już
uczęszczającego do szkoły Ministerstwo Edukacji narodowej informuje, że do września 2014 roku
uczęszczanie sześciolatka do klasy pierwszej jest jego prawem, a nie
obowiązkiem. To rodzice decydują czy korzystniej dla dziecka będzie
uczęszczać do szkoły czy do przedszkola.
Nie ma przepisów zabraniających
zaprzestania przez dziecko sześcioletnie uczęszczania do szkoły
podstawowej, a zatem również spełniania obowiązku szkolnego i objęcia go
wychowaniem przedszkolnym.
Jeśli rodzice zgłoszą wniosek o
skreślenie dziecka z listy uczniów, dyrektor szkoły może dokonać na
podstawie kodeksu postępowania administracyjnego uchylenia decyzji o
przyjęciu dziecka do klasy I (objęciu dziecka obowiązkiem szkolnym).
Przed złożeniem wniosku o przeniesienie dziecka do przedszkola rodzice
powinni dokładnie rozważyć czy w sytuacji gdy jest ono już uczniem, jest
to dla niego najlepsze.
Jednocześnie informujemy, że nie ma
podstaw prawnych, by uczeń powtarzał rok, jeśli otrzymał świadectwo
ukończenia klasy. O promocji ucznia do klasy programowo wyższej decyduje
rada pedagogiczna, która podejmuje uchwały w sprawie wyników
klasyfikacji i promocji uczniów.
Badania naukowe w zakresie psychologii
rozwojowej i wychowawczej dzieci dowodzą, że rozwijają się one w różnym
tempie. Taki pogląd prezentuje chociażby uznany ekspert prof. Edyta
Gruszczyk-Kolczyńska, która opiera się także na wcześniejszych badaniach
przeprowadzonych w tym zakresie przez prof. Lidię Wołoszynową.
Dlatego klasy 1-3 szkoły podstawowej
stanowią całość programową, w ramach której uczniowie zdobywają wiedzę i
umiejętności zgodnie z ich indywidualnym rozwojem umysłowym. Dotyczy to
również sfery emocjonalnej oraz kompetencji społecznych.
W związku z tym jeśli rada pedagogiczna
podjęła decyzję o promocji ucznia do klasy drugiej to w kompetencji
nauczycieli jest również, zgodnie z obowiązującą w szkołach zasadą
indywidualizowania nauczania, opracowanie takiego programu nauczania i
dostosowanie metod nauczania, który pozwoli każdemu uczniowi, zdobycie
na koniec trzeciej klasy przynajmniej wiedzy i umiejętności, które
opisane są w podstawie programowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zanim napiszesz przeczytaj regulamin
Komentarze są moderowane