2 października 2012 r. po raz pierwszy w Parlamencie Europejskim w
Brukseli odbyła się międzynarodowa konferencja poświęcona korytarzowi
transportowemu Via Carpatia łączącemu siedem państw Unii Europejskiej
(Litwa, Polska, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria i Grecja).
Konferencję zorganizował oraz moderował europoseł Tomasz Poręba.
Konferencja miała na celu rozpowszechnienie i utrwalenie na forum
Unii Europejskiej wizerunku Via Carpatia, jako najważniejszego szlaku
transportowego wschodnich regionów UE. Przez Polskę przebiega najdłuższy
fragment Via Carpatia zwany drogą S19.
W konferencji na temat przyszłości trasy Via Carpatia udział wzięli
ministrowie, posłowie, senatorowie, marszałkowie oraz przedstawiciele
regionów Via Carpatia, a także międzynarodowi eksperci, dyrektoriat
Komisji Europejskiej odpowiedzialny za sieci TEN-T oraz ambasadorowie
przy Królestwie Belgii i Stali Przedstawiciele przy UE państw, przez
które przebiega szlak.
Idea utworzenia szlaku drogowego Via Carpatia zapoczątkowana została
po raz pierwszy przez Polskę w 2006 r. w Łańcucie pod patronatem i w
obecności śp. Lecha Kaczyńskiego, Prezydenta RP. 22 października 2010
r., podczas międzynarodowej konferencji w Łańcucie ministrowie ds.
transportu siedmiu krajów, przez które przebiega szlak, podpisali nową
wersję Deklaracji Łańcuckiej, w której zobowiązali się m.in. do podjęcia
wszelkich możliwych działań w celu włączenia ww. szlaku na całej
długości (Klaipeda - Kaunas – Białystok – Lublin – Rzeszów – Kosice –
Miskolc – Debrecen – Oradea – Logoj - Calafat/Constanta –
Sofija/Svilengrad – Thessaloniki) do sieci TEN-T.
Aktualnie w ramach w sieci TEN-T Via Carpatia podzielona jest na
odcinki, których realizacja planowana jest w różnych, bardzo odległych
odstępach czasowych, co zagraża integralności całej trasy. W dniu 27
listopada w komisji ds. transportu w Parlamencie Europejskim poddana
zostanie pod głosowanie - złożona przez Posła Tomasza Porębę - poprawka
do rozporządzenia ws. przeglądu TEN-T wnioskująca o włączenia szlaku Via
Carpatia na całej długości do sieci bazowej TEN-T.
"Projekt Via Carpatia spotkał się z dużym entuzjazmem. Polityka
spójności poszerzona o wymiar infrastrukturalny, wzmocni i pobudzi równy
rozwój regionów. Dostęp do sieci transportowych musi stać się
wszechstronny. Wiele teraz zależy od poszczególnych państw członkowskich
i regionów, które muszą udowodnić, że potrafią rzetelnie ubiegać się i
wydawać pieniądze z funduszy."- mówił Jean-Éric Paquet Dyrektor w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej.
"Dzisiejszy dzień to kolejny krok w walce o włączenie szlaku Via
Carpatia do tzw. sieci bazowej rozporządzenia TEN-T, co w konsekwencji
gwarantowałoby zarówno rozbudowę szlaku jak i jego modernizację. Via
Carpatia byłaby niezaprzeczalnym czynnikiem rozkwitu turystyki jak i
kołem napędowym rozwoju gospodarczego w regionie. Komisja proponuje, aby
Via Carpatia, podzielona na odcinki, traktowana była całościowo, jako
jeden szlak łączący wschodnie kraje UE. Cieszę się, z tego pozytywnego
nastawienia Komisji. Przyszedł czas, aby tę inicjatywę wzmacniać i
promować." - mówił Poseł PiS do PE Tomasz Poręba.
Septimiu Buzasu Sekretarz Stanu, Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Rumunii powiedział, że "Podpisując
deklarację łańcucką w 2010 roku, Rumunia zobowiązała się do realizacji
jej założeń. To nie jest zwykła droga, to jest trasa, która ma za
zapewnić rozwój gospodarczy."
Według vicemarszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego: "Region karpacki potrzebuje wsparcia, a komunikacyjnie jest słabo zorganizowany. Jest to szlak transportowy o szczególnym znaczeniu dla UE. Inicjatywa
ta stanowi istotną częścią dalszego rozwoju Partnerstwa Wschodniego,
swoją drogą niewystarczająco wspieranego. Nasze rządy i parlamenty
narodowe powinny wspierać tę deklarację, ponieważ jest to element
solidarności europejskiej."
Jan Hudacký Przewodniczący Komisji Parlamentarnej ds. Gospodarczych
Słowackiej Rady Narodowej w swojej prezentacji podkreślił rolę, jaką
odgrywają drogi ekspresowe w procesie pobudzania wzrostu gospodarczego i
rozwoju turystyki regionów, przez które przebiegać będzie Via Carpatia.
Dodał również, iż rozbudowa słowackich dróg ekspresowych wyraźnie
wpływa na spadek bezrobocia w danym regionie.
Senator Władysław Ortyl oraz poseł Stanisław Ożóg podkreślili, że
włączenie Via Carpatia do sieci bazowej TEN-T to, z punktu widzenia
szeroko pojętego bezpieczeństwa, strategiczny interes całej Europy.
Ponadto, wskazali również, iż droga ekspresowa Via Carpatia doskonale
wpisuję się w politykę wyrównania szans w ramach polityki spójności UE,
dlatego też wszyscy musimy zintensyfikować wysiłki pod adresem rządów
państw narodowych.
W konferencji uczestniczyli również oraz zabierali głos m.in.
Alexander Micovcin Zastępca Stałego Przedstawiciela Słowacji przy UE,
Vladislav Stoikov Naczelnik Obwódu Kiustendił, Mircea Ioan Molot
Przewodniczący Rady Okręgowej Hunedoara, Lucjan Kuźniar Członek Zarządu
woj. podkarpackiego, Walenty Korycki Vice-Marszałek woj. podlaskiego,
Marian Constantin Vasile Vice-Przewodniczący Rady Okręgowej Temesz,
Andrzej Wyczawski Burmistrz Miasta Jarosław, Marek Ustrobinski Zastępca
Prezydenta Miasta Rzeszowa, Olexa Ladislav Szef Departamentu Transportu
Koszyce, Loreta Navakauskienė Doradca Burmistrza Regionu Koweńskiego,
Natalia Tarasovova Dyrektorka Biura Regionu Preszowskiego w Brukseli.
Oraz eksperci i ambasadorowie:
Dawid Lasek Vice-Przewodniczący Stowarzyszenia Euroregion Karpacki,
Adrian Mazur z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki
Morskiej, Artur Harazim, Ambasador RP przy Królestwie Belgii, Tamás Iván
Kovacs Ambasador Węgier, Vesselin Valkanov Ambasador Bułgarii przy
Królewstwie Belgii, Alexander Micovcin Zastępca Stałego Przedstawiciela
Słowacji przy UE.
Stanowisko Komisji Europejskiej przedstawił Jean-Éric Paquet, Dyrektor w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu.
Uczestnicy konferencji przyjęli przez aklamację „Deklarację Brukselską w sprawie szlaku transportowego Via Carpatia.”
W załączniku znajdą Państwo pełną treść deklaracji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zanim napiszesz przeczytaj regulamin
Komentarze są moderowane